Ruj. Kami: ANM.PK.D/600-2/5Jld1(7)
Tarikh : 22 Februari 2021
Semua Ketua Jabatan Persekutuan/
Ketua Pusat Tanggungjawab
YBhg. Dato'/Datin/Tuan/Puan
TATACARA PENYEDIAAN ARAHAN PEMBAYARAN DI BAWAH AP58(a) MELIBATKAN TAHUN KEWANGAN 2020
Dengan hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.
2. Untuk makluman, Jabatan Akauntan Negara Malaysia Negeri Perak (JANM Perak) telah mendapati bahawa Arahan Pembayaran yang disediakan oleh Jabatan/Pusat Tanggungjawab (PTJ) tidak memenuhi ciri-ciri pematuhan di mana kebanyakan PTJ menggunakan pelbagai nombor surat kelulusan, terdapat kesilapan pada tarikh invois dan kod akaun yang digunakan bagi pembayaran di bawah AP58(a).
3. Lanjutan daripada perbincangan dalaman dan berdasarkan SOALAN LAZIM (FAQ) SURAT PEKELILING AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA(SPANM) BILANGAN 7 TAHUN 2018) yang telah dikemaskini 3 Februari 2021, rujukan kelulusan pada perihal Arahan Pembayaran bagi semua Jabatan/Pusat Tanggungjawab adalah tertakluk kepada garis panduan seperti di lampiran.
4. Sehubungan dengan itu JANM Perak berharap semua PTJ dapat menyediakan Arahan Pembayaran dengan tepat. Arahan Pembayaran yang tidak mengikut ketetapan seperti di atas akan dikuiri. Semua pembayaran yang memerlukan kelulusan AP58(a) perlu diselesaikan sebelum 30 April 2021. Sebarang permohonan selepas tarikh ini perlu dimajukan ke Kementerian Kewangan Malaysia,
5. Sebarang pertanyaan pihak tuan/puan boleh menghubungi pegawai unit Pengurusan Dana Jabatan Akauntan Negara Malaysia Negeri Perak (JANM Perak ) seperti berikut:
Puan Nandini A/P Raja Gopal 05-2462111
Encik Rosli Bin Ahmad 05-2462150
Cik Santah A/P Supramani 05-2462162
Encik Mohd Redzuan Bin Shahidan 05-2462160
Puan Kezair A/P Eh Liee 05-2462157
6. Bersama-sama disertakan lampiran-lampiran yang berkaitan untuk rujukan. Kerjasama daripada pihak tuan amatlah dihargai.
Sekian, terima kasih.
UNIT PENGURUSAN DANA
JANM NEGERI PERAK